zerafatcom

گل آلیسوم

0 گؤروش
یازار:‌

آلیسوم

مبدأ گل آلیسوم نواحی مدیترانه و جزایر قناری است. افزون بر رقم‌های یک‌ساله که بیشتر در گل‌کاری کشت و کار می‌شوند، چندساله آن‌هم وجود دارد. ارتفاع حدود 20 سانتی‌متر یا کمتر است و گسترش به نسبت وسیعی دارد. انشعابات گیاه زیاد بوده و هر انشعاب به خوشه‌ای از گل ختم می‌شود. گیاه در مرحله گلدهی به‌صورت فرشی از گل، زمین را می‌پوشاند. گونه‌های مختلفی از گل آلیسوم وجود دارد که گونه maritime L دارای گل‌هایی به رنگ آلیسوم سفید، آلیسوم زرد ، آلیسوم بنفش و آلیسوم الوان است و به نام مروارید خوانده می‌شود. گل‌های مروارید، کوچک و دارای 4 گلبرگ بوده و به‌صورت خوشه‌ای است که این خوشه به‌تدریج رشد می‌کند و در بالای آن گل‌های تازه باز می‌شوند. مناسب کاشت در حاشیه‌ها، سبدهای آویزان، بالکن و باغ‌های صخره‌ای است. این گل عطر فوق‌العاده زیادی داشته و در ساعات اولیه روز یک گلدان از آن می‌تواند فضای زیادی را معطر کند. کاشت بذر گل آلیسوم بسیار آسان بوده و برای گلدان، آویز، باغچه بسیار مناسب و زیبا است.

آلیسوم

کاشت بذر گل آلیسوم

طول عمر: یک‌ساله یا دوساله (در انتهای دوره رشد بذر داده و بذرها دوباره شروع به رشد می‌کنند)

زمان مناسب کاشت: اواخر زمستان تا اوایل بهار

خاک مناسب: خاک نیمه سبک با زهکشی مناسب و غنی با کمپوست و کود حیوانی

نور مناسب: نور زیاد و محل آفتاب‌گیر

رطوبت و آبیاری مناسب: آبیاری متوسط (اوایل رشد به‌اندازه‌ای که پای گیاه خشک نشود و برای گیاه بالغ هنگامی آبیاری انجام گیرد که پای بوته کامل خشک باشد. آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه و زردی برگ و از بین رفتن گیاه می‌شود).

زمان گلدهی: اواسط بهار تا اواخر پاییز

دوره گلدهی: دوره گلدهی گل آلیسوم طولانی بوده و بعد از کاشت بهاره در اواخر بهار شروع به گلدهی می‌کند و تا قبل از یخ‌بندان به گلدهی ادامه می‌دهد.

دما مناسب: به دمای پایین محیط مقاوم است.

کاشت و تکثیر: خاک مناسب با میزان کمپوست و کود حیوانی مناسب را آماده کرده، بذر گل آلیسوم را روی بستر ریخته و مقداری خاک بر روی بذرها بپاشید و سپس خاک را کمی مرطوب نمایید.

دوره رشد: 50 تا 60 روز تا رشد کامل و گلدهی

کوددهی: آلیسوم نیاز کودی خاصی ندارد ولی برای افزایش گلدهی و عملکرد بهتر است از کود ورمی کمپوست و کودهای آلی و ارگانیک و در صورت تمایل از کودهای مکمل و کود گلدهی یا کود کامل (20، 20، 20) استفاده شود.

هرس: بعد از اتمام فصل گلدهی بوته از کف یا از 10 سانتی زمین قطع شود تا بعد از فصل سرما.

آلیسوم

برای خرید بذر گل آلیسوم و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

گل داوودی

0 گؤروش
یازار:‌

گل داوودی

گل داوودی گیاهی علفی با ارقام و گونه‌های مختلف که به شکل گلدانی، کشت در باغچه و یا به‌عنوان شاخه بریده استفاده می‌گردد. گل‌های داوودی تنوع بالایی دارند؛ اما باید توجه داشت که همه آنها به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ یک گروه گل‌های باغی هستند که می‌توان در فضای سبز کشت نمود چون در فصل سرما اگرچه اندام هوایی‌شان از بین می‌رود اما اندام زیرزمینی آن زنده مانده و در بهار دوباره گیاه جوانه میزند به همین دلیل اکثراً چندساله هستند. گروه دوم داوودی‌های نمایشگاهی هستند که حساس بوده و شرایط گلخانه‌ای برای رشد را نیاز دارند و معمولاً در گل‌فروشی‌ها استفاده می‌گردند. گل‌های داوودی یا تک‌رنگ هستند و یا الوان که در یک بوته رنگ‌های مختلف دیده می‌شود.

گل داوودی الوان از گیاهان زیبا و زینتی است که گل‌های آن در انواع گل داوودی اعم از گل داوودی قرمز، گل داوودی سفید، گل داوودی زرد، گل داوودی بنفش و … ظاهر می‌ شود و به هنگام شکفتن منظره زیبایی را پدید می‌آورد. این گیاه دارای 200 گونه مختلف یک‌ساله، چندساله، گلخانه‌ای و … است. دارای برگ‌های سبز تیره می‌باشد. در فصل سرما اندام‌های هوایی گیاه از میان می‌رود ولی اندام‌های زیرزمینی این گیاه زنده می‌مانند و در فصل بهار دوباره سبز می‌شود. اگر گل‌های یک گیاه در یک بوته بیش از یک رنگ باشد به آن الوان گفته می‌شود. قابلیت کشت در حیاط خانه، فضای سبز و … را دارد. با گل داوودی الوان زیبایی را به محیط زندگی خود هدیه بدهید.

گل داوودی

کاشت

زمان مناسب کاشت بذر گل داوودی اواسط بهار است. ساده‌ترین ترکیب خاک مناسب برای کاشت گل داوودی عبارت است از: خاک باغچه 60 درصد، ماسه 20 درصد و کود حیوانی 20 درصد این موارد با هم خوب ترکیب شود. اگر قصد کاشت زیاد و تولید این گل را دارید بهتر است در زمین یک کرت با این ترکیب خاک آماده کنید، سطح خاک را خوب صاف کنید قبل از پاشیدن بذرها سطح خاک را خوب آب بدهید و بعد بذرها را روی خاک بپاشید سپس بهتر است روی آن حدود نیم سانتیمتر کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد با آبپاش آب بدهید. اما اگر مقدار کمی از این بذر را تهیه کردید و برای باغچه خود و یا به مقدار چند تا گلدان می‌خواهید پرورش بدهید از این روش زیر استفاده کنید. در این روش خزانه شما باید کوچک باشد. ابتدا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق کم تهیه کنید. گلدان و یا سبد را از خاکی که در بالا ترکیب آن گفته شد پر کنید و خاک را خوب آب بدهید تا خاک نشست خود را بکند. حالا بذرها را روی سطح خاک بپاشید سپس حدود نیم سانتیمتر روی بذرها کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد به‌آرامی با آبپاش آب بدهید.

گل داوودی

اگر کود دامی در دسترس شما نبود می‌توانید از ورمی کمپوست استفاده نمایید و اگر هر دو این‌ها در دسترس نبود از همان خاکی که ترکیب کردید برای روی بذرها استفاده نمایید (اما بهتر است از کود دامی استفاده کنید تا جوانه‌ها به‌خوبی رشد کرده و قوی شوند) حتماً کود دامی‌ای که استفاده می‌کند چندساله، کهنه، پوسیده، خشک و سرند شده باشد. به‌هیچ‌عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید. بعدازاینکه جوانه‌های گیاه موردنظر به حدود 5 تا 8سانتیمتر رسیدند آنها را از خزانه درآورده و در جای اصلی بکارید. برخی‌ها بذر را روی محلی که موردنظرشان هست می‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذرپاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز می‌شوند خیلی از آنها ممکن است کنار هم سبز بشوند اما زمانی که بذرها را درون خزانه بکارید بعد می‌توانید به‌صورت منظم بوته‌های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله‌ای که می‌خواهید بکارید.

برای خرید بذر گل داوودی و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

گل آمارانتوس

0 گؤروش
یازار:‌

گل آمارانتوس

گل آمارانتوس یا آمارانتوس تاج خروس گونه خوشه‌هایی از برگ‌های جدید و دارای رنگ صورتی و قرمز بر روی ساقه‌های بلند آمارانتوس مشاهده می‌شوند. این گیاه یک‌ساله به‌واسطه رنگ‌هایش در باغچه‌ها کاشته می‎شود و ریشه در بخش‌های استوایی قاره آسیا دارد. اکثراً آن را به‌عنوان یک سبزیجات برگ‌دار می‌کارند. این گیاه که سریع رشد می‌کند و گرما را دوست دارد، برگ‌های بیضوی یا تخم‌مرغی‌ شکل دارد که بر روی ساقه‌هایی شق می‌رویند. این رقم از گیاه تاج خروسی از تابستان تا فصل سرما مشاهده می‌شود. در فصل تابستان، خوشه‌های فوق‌العاده‌ای از گل‌های سبز و قرمزرنگ بر روی نوک ساقه‌ها و در محل تلاقی ساقه با برگ می‌رویند. کپسول‌های کوچکی که حاوی یک دانه قهوه‌ای یا مشکی هستند ایجاد شده و در پی آن‌ها گل‌ها ظاهر می‌شوند. گاهی اوقات همین دانه‌ها روی زمین افتاده و به‌صورت خودکار یک گیاه جدید را به وجود می‌آورند.

گل آمارانتوس

گل آمارانتوس یا تاج خروس گونه در خاک غنی و دارای زه‌کشی خوب بهترین عملکرد را دارد. بهتر است که پس از گرم‌شدن خاک آن را در محیط بیرون بکارید. البته می‌توانید کمی زودتر و در گلخانه گرم نیز کار کاشت را آغاز کنید. گیاهان بالغ در برابر خشکی مقاوم بوده اما اگر آبیاری منظم برایشان صورت بگیرد، رشد و گل‌دهی بهتری دارند. این گیاه یک‌ساله در مناطق نیمه‌گرمسیری و گرمسیری رشد می‌کند. برگ‌های خودنما و چهره گرمسیری و روشن این گیاه می‌تواند نمای زیبایی را به منظره‌ها بدهد. همچنین وجود این برگ‌ها در سالاد نیز بر زیبایی آن می‌افزاید. آمارانتوس پابلند الوان، آمارانتوس ابلق، آمارانتوس نخلی قرمز، آمارانتوس زرد از جمله انواع گل آمارانتوس هستند.

نحوه کاشت بذر

ترکیب خاک مناسب برای کاشت بذر آمارانتوس عبارت است از ۶۰ درصد خاک باغچه، ۲۰ درصد ماسه و ۲۰ درصد کود حیوانی. اگر قصد کاشت گل آمارانتوس را دارید بهتر است در زمین یک کرت با این ترکیب خاک آماده کنید. سپس سطح خاک را خوب صاف کنید قبل از پاشیدن بذرها سطح خاک را خوب آب بدهید و بعد بذر گل آمارانتوس را روی خاک بپاشید. بهتر است روی آن حدود نیم سانتی­متر کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد با آبپاش آب بدهید. اما اگر مقدار کمی از این بذر را تهیه کردید و برای باغچه خود و یا به مقدار چند تا گلدان می‌خواهید پرورش بدهید از روش زیر استفاده کنید.

در این روش خزانه شما باید کوچک باشد. ابتدا یک سبد پلاستیکی میوه یا گلدانی با دهانه بزرگ ولی عمق کم تهیه کنید. گلدان و یا سبد را از خاکی که در بالا ترکیب آن گفته شد پر کنید و خاک را خوب آب بدهید تا خاک نشست خود را بکند. حالا بذرها را روی سطح خاک بپاشید سپس حدود نیم سانتی­متر روی بذرها کود دامی کاملاً پوسیده سرند شده بریزید و مجدد به آرامی با آبپاش آب بدهید. اگر کود دامی در دسترس شما نبود می‌توانید از ورمی کومپوست استفاده نمایید و اگر هر دو این‌ها در دسترس نبود از همان خاکی که ترکیب کردید برای روی بذرها استفاده نمایید (اما بهتر است از کود دامی استفاده کنید تا جوانه‌ها به‌خوبی رشد کرده و قوی شوند) حتماً کود دامی که استفاده می‌کنید چندساله، کهنه، پوسیده، خشک و سرند شده باشد. به‌هیچ‌عنوان از کود دامی تازه استفاده نکنید. بعد از اینکه جوانه‌های گیاه موردنظر به حدود ۵ تا ۸ سانتی­متر رسیدند آن‌ها را از خزانه در آورده و در جای اصلی بکارید. برخی‌ها بذر را روی محلی که موردنظرشان هست می‌پاشند تا همان‌جا سبز بشود اما این روش درست نیست دلیلش این است که زمان بذرپاشی بذرها نامنظم روی زمین میافتند و وقتی سبز می‌شوند خیلی از آن‌ها ممکن است کنار هم سبز بشوند اما زمانی که بذرها رو درون خزانه بکارید بعد می‌توانید به‌صورت منظم بوته‌های این گل را به هر طریقی و به هر فاصله‌ای که می‌خواهید بکارید.

به این نکته هم حتماً توجه شود که هیچ‌وقت اقدام به نگهداری گل و گیاهان بیرونی در منزل نکنید چون درون منزل نور و تهویه هوای کافی برای رشد گیاهان و درختان بیرونی وجود ندارد حتی کاشت بذر هم ممکن است با مشکل مواجه شود در کل اگر مکانی برای کاشت بذر ندارید و مجبور هستید که در منزل این کار را بکنید بهتر است گلدان خزانه را روی پنجره جنوبی بگذارید تا نور کافی به آن برسد و حتماً پس از سبز شدن بذر گیاهانی که بیرونی هستند آن‌ها را به بیرون از خانه انتقال بدهید اگر (به بیرون انتقال ندهید ساقه‌ها دراز شده و کم‌کم از بین می‌رود).

گل آمارانتوس

برای خرید بذر گل آمارانتوس و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

گل پریوش

0 گؤروش
یازار:‌

گل پریوش

گل پریوش گلی بسیار زیباست که بومی مناطق ماداگاسکار، آمریکای شمالی، چین و هند و از خانواده خرزهره است. گل پریوش در فضای سبز شهری و در مناطق گل‌کاری شده و حاشیه‌ای باغچه‌ها کاشته می‌شود و جلوه زیبایی را به محیط اطراف خود می‌بخشد. گل‌های پریوش اکثراً به رنگ گل پریوش سفید، گل پریوش قرمز، گل پریوش صورتی و گل پریوش الوان می‌باشند. گل پریوش گیاهی بسیار مقاوم و همیشه سرسبز است که نگهداری و پرورش آن زحمت زیادی ندارد و به‌راحتی کم‌آبی و دمای بالای هوا را تحمل می‌کند.

روش کاشت

معمولاً بذر گل پریوش به‌صورت مستقیم در گلدان کاشته نمی‌شود. بدین منظور ابتدا باید خزانه‌ای را برای کاشت بذر گل پریوش فراهم نمایید. از گلدانی با ارتفاع کم می‌توانید به‌عنوان خزانه استفاده نمایید و خاک مناسب جهت کاشت را در آن قرار دهید. سپس خاک را به‌خوبی آبیاری نمایید. زیرا پس از کاشت بذرها نمی‌توانید خوب آبیاری کنید. حال بذرها را به فاصله ۲ تا ۳ سانتی‌متر روی سطح خاک بپاشید. در این مرحله لایه نازکی از خاک را بر روی بذرها بریزید و برای آبیاری بذر گل پریوش از اسپری آب استفاده نمایید. به‌منظور این‌که بذرها سریع‌تر جوانه بزنند. سطح روی گلدان را با نایلون بپوشانید و پس از این‌که جوانه‌ها از خاک بیرون آمدند نایلون را بردارید و آن‌ها را به گلدان یا باغچه انتقال دهید.

گل پریوش

شرایط نگهداری

آبیاری: گل پریوش به آبیاری منظم نیازمند است و باید سطح خاک گیاه مرطوب باشد.

خاک: خاک گلدانی لومی برای گل پریوش مناسب است.

نور: گل پریوش گیاهی آفتاب دوست است و حتی روزهای گرم تابستان تأثیر منفی روی برگ‌های آن ندارد.

گلدهی: دوره گلدهی گل پریوش از ماه خرداد تا اوایل فصل پاییز است.

تکثیر: تکثیر و کاشت گل پریوش از طریق نشا و بذر انجام می‌شود.

گل پریوش

برای خرید بذر گل پریوش و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

کاکتوس هاماتو

0 گؤروش
یازار:‌

کاکتوس هاماتو یکی از انواع کاکتوس‌ ها است که گاهی اوقات از پایه کاکتوس‌های جدیدی تولید می‌کند. این کاکتوس بومی جنوب تگزاس و مکزیک شمالی است. کاکتوس هاماتو گل‌های زرد زرق و برق‌دار بسیار زیبایی به قطر ۳ تا ۷ سانتی‌متر در بالای ساقه ایجاد می‌کند، درواقع این کاکتوس یک کاکتوس گل‌دار بسیار جذابی است. کاکتوس هاماتو به تولید گل‌های زیبا و معطر معروف است. ساقه کاکتوس هاماتو کروی یا استوانه‌ای شکل است و به اندازه ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر رشد می‌کند. در سطح کاکتوس برآمدگی‌ها یا آرئول‌های مارپیچی به طول ۵ تا ۱۴ میلی‌متر و عرض ۲ تا ۷ میلی‌متر وجود دارد که در لبه این برآمدگی‎ها خارهای کوچک و نازکی به اندازه ۱ تا ۳ سانتی‌متر دیده می‌شود. بین آرئول‌ها ۱۵ میلی‌متر فاصله وجود دارد.

http://zerafat.com/1318-%D8%A8%D8%B0%D8%B1-%D9%87%D8%A7%D9%85%D8%A7%D8%AA%D9%88-%DA%A9%D8%A7%DA%A9%D8%AA%D9%88%D8%B3

ریشه کاکتوس هاماتو فیبری و بلند می‌باشد. میوه کاکتوس هاماتو، میوه‌های قرمز کروی یا بیضی شکل به اندازه ۸ تا ۱۱ میلی‌متر تولید می‌کند که پوست میوه‌ها بعد از بلوغ شکاف می‌خورند. کاکتوس هاماتو به خوبی گل می‌دهد، حتی زمانی که جوان است و در تمام طول تابستان گل‌های زیادی تولید می‌کند. این گونه به‌خوبی و آسانی رشد می‌کند و رشد بسیار خوبی در گلدان دارد و برای نگهداری در خانه و بالکن بسیار مناسب است. زمانی که به گل‌دهی می‌رسد به مراقبت و نگه‌داری بسیار کمی نیاز دارد. کاکتوس هاماتو در خاک‌های غنی با زهکشی خوب با آفتاب کامل در تمام طول سال به‌خوبی رشد می‌کند (اما در تابستان بهتر است در یک مکان سایه آفتاب باشد). کاکتوس هاماتو در یک گلدان دارای سوراخ زهکشی که با خاک کاکتوس پر شده است به خوبی رشد می‌کند.

خاک کاکتوسی که برای کاشت کاکتوس هاماتو استفاده می‌شود نباید مقدار زیادی هوموس داشته باشد. برای داشتن بهترین رشد باید به‌طور مرتب به گیاه آب داده شود. هفته‌ای یک بار آب برای کاکتوس هاماتو کافی است. زمانی که گیاه در معرض نور خورشید است نباید بدنه کاکتوس خیس شود. در صورتی که بدنه کاکتوس مرطوب باشد و در معرض نور خورشید قرار بگیرد باعث ایجاد زخم، عفونت قارچی و یا حتی مرگ کاکتوس می‌شود. باید به‌خوبی از گیاه مواظبت شود تا از تشکیل کپک‌های ریز در نزدیکی آرئول‌ها جلوگیری گردد. کاکتوس هاماتو در طول زمستان در دمای ۵ درجه سانتی‌گراد خشک می‌شود. برای حفظ گیاه سالم‌تر باید گیاه در دمای زیر ۵ درجه سانتی‌گراد قرار نگیرد. ولی با توجه به زیستگاه طبیعی آن، کاکتوس هاماتو می‌تواند در دمای ۷- درجه سانتی‌گراد نیز زنده بماند.

هاماتو کاکتوس

تکثیر کاکتوس هاماتو از طریق بذر کاکتوس یا قلمه کاکتوس صورت می گیرد. بذرها روش معمول برای تولید کاکتوس هاماتو می‌باشند. این کاکتوس به‌آسانی از طریق بذر رشد می‌کند. برای روش کاشت کاکتوس هاماتو بذرها را می‌توان در بهار یا تابستان در گلدان‌های حاوی خاک کاکتوس کاشت. گلدان باید دارای سوراخ زهکشی باشد. همچنین خاکی که برای کاشت استفاده می‌شود باید غنی بوده و زهکشی خوبی داشته باشد. بذرها را در سطح خاک قرار دهید و با لایه بسیار نازکی شن، بذر کاکتوس هاماتو را بپوشانید. سپس خاک را مرطوب کنید و یک شیشه روی گلدان قرار دهید تا رطوبت حفظ شود. گلدان را تا زمان جوانه‌زنی در یک مکان گرم قرار دهید و خاک را مرطوب نگه‌دارید ولی از خیس شدن خاک پرهیز کنید. بعد از جوانه‌زنی شیشه را بردارید تا گیاه بتواند نور و هوا دریافت کند. نهال‌ها را می‌توان بعدازاین که کمی رشد کردند در گلدان‌های جداگانه کاشت.

هاماتو کاکتوس

کاکتوس ریشه‌های بسیار بلندی دارد که به کمک آن‌ها می‌تواند آب موردنیاز را در خود ذخیره کند. شاید بتوان گفت این بزرگ‌ترین تفاوت کاکتوس با سایر گیاهان است. از نظر شرایط نگهداری کاکتوس هاماتو اگر شما در خانه گیاه کاکتوس دارید دقت کنید درون خاک کاکتوس باید از شن و سنگریزه نیز استفاده کنید. همچنین به خاطر داشته باشید این گیاه به نور زیاد احتیاج دارد و باید در محیطی گرم قرار بگیرد. از دیگر نکاتی که باید به آن توجه کنید آبیاری کاکتوس است. به خاطر داشته باشید کاکتوس نسبت به سایر گیاهان باید با فاصله زمانی طولانی‌تری آبیاری شود. البته آبیاری کاکتوس باید با توجه به نوع آن، فصل، گرمای محیط و اندازه گیاه تعیین شود. با در نظر گرفتن همه این موارد و از آنجا که امروزه کاکتوس‌ها در اندازه‌های مختلف ارائه و فروخته می‌شوند، می‌توانید با توجه به فضای خانه خود، تعدادی از این گیاه را در نقاط مختلف نگهداری کنید. گلدان‌های رنگی و کوچک کاکتوس به‌خوبی می‌توانند پشت پنجره، روی میزهای کنار دیوار و کنار قاب عکس‌های رومیزی قرار بگیرند و جلوه‌ای خاص به اتاق، سالن و خانه شما بدهند.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

گل ناز آفتابی

0 گؤروش
یازار:‌

زیستگاه گل ناز آفتابی برزیل است. ناز آفتابی یک گیاه یک‌ساله و دارای برگ‌های گوشتی و استوانه‌ای شکل است. ساقه‌های ناز آفتابی گوشتی براق و حالتی شکننده دارد بر روی ساقه‌ها کرک‌هایی وجود دارد و گیاه بر روی زمین پهن می‌شود این گل شبیه به گل رز مینیاتوری است گل‌های این‌گونه زیبا در شب بسته می‌شود و صبح‌ها با طلوع آفتاب باز می‌شود این گیاه به‌صورت عرضی گسترش پیدا می‌کند و در زمان کوتاهی زمین را می‌پوشاند این گل برای نماسازی تپه‌ها و محل‌های شیب‌دار مناسب است.

ناز آفتابی گیاهی خزنده با گل‌های متوسط مقاوم به خشکی و دارای قدی کوتاه است. ارتفاع این گیاه معمولاً به ۲۰ سانتی هم نمی‌رسد و برگ‌های سوزنی دارد، همانند خرفه دارای برگ‌ها و ساقه‌های گوشتی است و بیشتر به‌صورت عرضی رشد دارد تا طولی. گل‌های ناز آفتابی در روزهای آفتابی باز هستند و دلیل نام‌گذاری آن نیز به همین دلیل است، در تاریکی و هنگامی‌که هوا ابر باشد گل‌ها باز نمی‌شوند. به دلیل رشد عرضی ناز آفتابی از این گیاه به‌عنوان گیاهی پوششی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در پارک‌ها معمولاً دیده می‌شود، گل‌های ناز آفتابی معمولاً از تابستان تا پاییز ظاهر می‌شود. انواع گل ناز آفتابی عبارت اند از: گل ناز آفتابی الوان، گل ناز آفتابی سفید، گل ناز آفتابی زرد، گل ناز آفتابی صورتی.

گل ناز آفتابی

مهم‌ترین مزیت گل ناز آفتابی مقاومت آن به خشک‌سالی و بی‌آبی است که آن را از دیگر گل‌ها متمایز کرده و در محیط‌های گرم و کم آب می‌تواند به‌راحتی رشد کند و انتخاب مناسبی است. بذر ناز آفتابی بسیار ریز بوده و معمولاً با ماسه مخلوط شده و به‌صورت دستپاش کاشته می‌شود، بعد از گذشت حدوداً ۴۵ روز از زمان بذر گل‌ها به‌سرعت ظاهر می‌شوند، بعد از اتمام گل‌ها غلاف بذرها ظاهر می‌شود، بذرها بعد از رسیدن بر روی زمین می‌ریزند و درصورتی‌که خاک تا سال بعد دست نخورد مجدد سبز خواهند شد، البته می‌توانید بذرها را قبل از ریخته شدن بر روی زمین برای سال بعد ذخیره کنید. ناز آفتابی از طریق قلمه و بذر تکثیر می‌شود البته قلمه گرفتن خیلی رایج نیست و به‌راحتی از بذر به نتیجه می‌رسد.

کاشت

در صورتی که قصد دارید بذر گل ناز آفتابی را به‌صورت مستقیم در فضای باز بکارید باید تا آخرین یخبندان زمستانی دست نگاه دارید تا دمای خاک به حدود ۱۸ درجه برسد. سپس با شخم زدن زمین و آماده‌سازی (در صورتی که خاک باغچه ضعیف و یا هوموسی شده است، به ارتفاع ۳ تا ۵ سانتیمتر شن و یا ماسه به خاک اضافه نمایید) و صاف کردن سطح خاک مکان کاشت را آماده نمایید. سطح خاک را مرطوب کرده و بذرها را با مقداری ماسه مخلوط کرده و در سطح خاک بپاشید. بعد از کاشت مکان را با آبپاش دستی آبیاری نمایید مدت جوانه‌زنی بذر یک تا دو هفته است. در طول جوانه‌زنی سطح خاک را با اسپری و یا آبپاش دستی مرطوب نمایید.

برای کاشت بذر در منزل نیز می‌توان از ۴ تا ۶ هفته قبل از پایان زمستان می‌توان بذر آن را در سینی نشا کاشت. قبل از کاشت سینی نشا را مرطوب کرده و سپس بذرهایی که با ماسه مخلوط شده را بر روی سینی نشا بپاشید. سپس سطح خا ک را با اسپری مرطوب کرده و سینی نشا و یا گلدان را پشت پنجره آفتابی در دمایی بین ۱۸ تا ۲۱ درجه قرار دهید. برای جوانه‌زنی بهتر بر روی سینی نشا و یا گلدان پوشش نایلونی قرار دهید تا بذرها بهتر جوانه‌زنی بزنند بذرها بین یک تا ۲ هفته جوانه می‌زنند. پس از جوانه‌زنی دمای محیط را به حدود ۱۸ درجه کاهش دهید. برای انتقال نشاهای جوان گل ناز آفتابی باید دمای خاک به حدود ۱۸ درجه برسد و سپس می‌توانید نشاها را فضای بیرون منتقل کرد. قبل از کاشت نشاها را به مدت یک تا دو هفته روزانه چند ساعت به فضای باز منتقل کرده تا با شرایط دمایی بیرون خود را تطبیق دهد. سپس نشاها را در فاصله ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتری از یکدیگر بکارید.

گل ناز آفتابی به خاک با زهکشی خوب و تابش کامل خورشید نیاز دارد. بهتر است مکانی برای کاشت این گیاه در نظر بگیرید که در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار داشته باشد. برای زهکش بهتر خاک نیز با اضافه کردن مقداری شن و یا ماسه می‌توان به زهکش بهتر خاک کمک کرد.

گل ناز آفتابی

نیازها

آبیاری

آبیاری در اوایل رشد به نحوه‌ای باشد که پای گیاه خشک نشود، هنگامی‌که گیاه بالغ شد آبیاری هنگامی انجام شود که خاک پای بوته کاملاً خشک شده است، آبیاری زیاد باعث پوسیدگی ریشه‌ها و از بین رفتن تدریجی گیاه می‌شود. البته این گیاه به خشک‌سالی مقاوم است و با آبیاری محدود نیز در گرمای تابستان رشد می‌کند ولی آبیاری منظم باعث گلدهی بهتر می‌شود.

نور

نیاز به نور نسبتاً زیاد دارد و گل‌ها در نور مستقیم زیبایی خود را تقدیم شما خواهند کرد، گل‌ها در تاریکی و نور کم یا در هوای ابری بسته می‌شوند.

دما

دمای کاشت بذر گل ۲۰ تا ۲۵ درجه ایده ال می‌باشد و بهترین زمان برای کاشت در فضای باز اوایل بهار و بعد از رفع سرما است، دمای رشد و نگه‌داری این گیاه تا ۴۰ درجه نیز مناسب است، گلدهی معمولاً اواسط تابستان شروع می‌شود و تا اواسط پاییز گل دارد.

خاک

نسبت به خاک حساسیت ندارد و خاک شور را تحمل می‌کند ترجیحاً در خاک‌های خیلی سنگین و رسی کاشته نشود. خاک‌های با زهکشی بالا و نیمه سبک مناسب‌تر است.

گل ناز آفتابی

کوددهی

این گیاه به آن صورت نیاز به کوددهی ندارد ولی تغذیه گیاه باعث افزایش گلدهی و بهبود عملکرد گیاه می‌شود. تا حد امکان سعی شود از کود ورمی کمپوست و کودهای آلی و ارگانیک برای تقویت گیاهان استفاده شود، در صورت تمایل می‌توانید از کودهای مکمل با عنوان کود گلدهی برای تحریک گیاه به رشد و گلدهی بیشتر یا کود کامل (۲۰٫۲۰٫۲۰) استفاده کنید.

برای خرید بذر گل ناز آفتابی و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

گل مینا

0 گؤروش
یازار:‌

گل مینا مانند گل آفتابگردان یک گل چندساله است و گلبرگ‌های درخشان و ستاره‌ای شکل دارد. شکل زیبای گل‌های مینا به باغ جلوه بسیار زیبایی می‌دهد. گل مینا در رنگ‌های گل مینا قرمز، صورتی، بنفش، گل مینا سفید و آبی است. در اواخر تابستان و پاییز که بسیاری از گل‌ها از بین می‌روند، گل‌های مینا زنده هستند. برخی از انواعِ این گیاه بومی می‌توانند تا ارتفاعِ ۱۸۰ سانتی‌متر رشد کنند. اما معمولاً این گل‌ها در دو نوع، پاکوتاه (۲۰ تا ۳۰ سانتی‌متر) و پا بلند (۶۰ سانتی‌متر تا یک متر) رایج هستند. گل‌های این گیاه به رنگ‌های سفید، صورتی و همچنین بنفش پررنگ هستند. تمام گونه‌های مینا در پاییز گل نمی‌دهند بلکه برخی در تابستان گل‌دهی می‌کنند. برخی از انواع این گل بلندند و بیش از ۶۰ سانتی‌متر رشد می‌کنند؛ شما می‌توانید در تیر ماه به میزان یک‌سوم از ارتفاعِ این گیاه را کوتاه کنید تا گیاه جمع‌وجور و پرپشت باقی بماند. این گیاه باید در معرض نور خورشید قرار بگیرد، چندساله است و ۳۰ تا ۱۲۰ سانتی‌متر عرض دارد. مینا می‌تواند هم در گلدان و هم در حاشیه باغ کاشته شود. از مزایای این گیاه باغچه‌ای گل‌های زیبای آن، جذب پروانه‌ها، تحمل بالای گیاه در برابر خشکی و آسان بودن رشد و پرورش آن است.

گل مینا

کاشت گل مینا

فضایی را که برای کاشت انتخاب می‌کنید باید روزانه دارای ۶ تا ۷ ساعت نور خورشید باشد، این گیاه سایه جزئی را نیز می‌تواند تحمل کند. گل مینا به رطوبت حساس است. آبیاری بیش‌ازحد یا خیلی کم باعث بدفرم شدن بوته‌ها می‌شود. هم‌چنین این گیاه به خشکی مقاوم بوده ولی آبیاری منظم باعث زیباتر شدن بوته‌ها و گل‌ها می‌شود. گل مینا به سرما مقاوم بوده و در فصل زمستان و یخ بندان اندام‌های هوایی (برگ و گل) از بین می‌رود ولی ریشه و طوقه گل سالم می‌ماند و با گرم شدن هوا مجدد رشد می‌کند. می‌توان برای کاهش آبیاری و حفظ رطوبت پس از رشد گیاه در پای آن مالچ ریخت.

گل مینا به دو طریق تکثیر می‌شود: اول) کاشت بذر گل مینا که رایج است برای کاشت بذر گل مینا به صورت خانگی از اوایل بهار تا اواسط تابستان می‌توان اقدام به کاشت نمود، برای تولید نشاء اواسط تابستان اقدام به کاشت بذر مینا می‌کنند و در پاییز نشاءها را به زمین اصلی منتقل می‌کنند. دوم) تقسیم بوته یا قلمه: گل مینا پاجوش تولید می‌کند که می‌توانید در فصل بهار یا پاییز اقدام به تکثیر به این روش نمایید به این صورت که پس از جداسازی پاجوش‌ها از بوته مادری آن‌ها را به محل اصلی کاشت (گلدان یا باغچه) منتقل کنید.

اولین قدم برای کاشت بذر گیاهان زینتی انتخاب خاک مناسب است، برخی از خاک‌های باغچه ممکن است مانع سبز شدن بذر و مرگ جوانه بشود بهتر است از خاک‌های آماده و بسته‌بندی استفاده کنید. بهترین ترکیب خاک برای کاشت این بذر شامل ۳۰ درصد کوکوپیت + ۵۰ درصد پیت ماس یا ورمی کمپوست + ۲۰ درصد پرلیت دانه ریز. ابتدا بذرها را داخل آب ولرم بریزید تا به مدت چند ساعت خیس بخورند (حداقل ۳ تا ۱۰ ساعت) این عمل باعث شده تا پوست خارجی بذرها نرم و شکسته شود و جوانه‌زنی تسریع شود. بذرها به‌طور طبیعی بعد از این مدت باید ته طرف بروند.

برای اینکه تصمیم بگیریم بذرها را نشاء کنیم یا مستقیم بکاریم باید چند نکته را مدنظر داشته باشیم:

۱. در چه فصلی قرار داریم؟ اگر هوا هنوز سرد است باید اقدام به نشاء کردن در محیطی گرم همانند منزل یا گلخانه کنیم و بعد از اتمام سرما به محل اصلی کاشت در فضای باز (باغچه یا باغ) منتقل کنیم، اگر نه در فصل گرم سال هستیم می‌توانید به راحتی در فضای باز اقدام به کاشت مستقیم در گلدان و باغچه کنیم.

۲. قصد کاشت در گلدان دارید یا باغچه؟ درصورتی‌که می‌خواهید اقدام به کاشت در گلدان کنید کاشت مستقیم مناسب است ولی برای کاشت در باغچه و برای اینکه فواصل کاشت منظم باشد نشاء کردن بذرها توصیه می‌شود. بذرها را می‌توانید در گلدان یا سینی نشاء و یا حتی لیوان‌های یک‌بار مصرف نشا کنید یا اینکه مستقیم در محل اصلی بکارید، نشاء کردن نسبت به کاشت مستقیم مزایای بیشتری دارد.

گل مینا

نشاء کردن بذر

ظرف کشت خود (لیوان یک‌بار مصرف یا سینی نشاء) را با خاک موردنظر پر کنید، سپس اقدام به آبیاری کنید تا آب از انتهای ظرف کشت خارج شود و خاک نشست کند. سپس سوراخی ریز به عمق ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر ایجاد کنید و یک یا دو عدد بذر را داخل آن قرار دهید و سپس با خاک ورمی کمپوست روی بذرها بریزید، البته می‌توانید از همان ترکیب خاک نیز بر روی بذر بریزید ولی استفاده از کمپوست باعث به وجود آمدن نشاءهایی قوی‌تر می‌شود. دمای ایده آل برای کاشت بذر ۱۵ تا ۲۵ درجه است و نیاز به محیطی خیلی گرم ندارد. اکنون ظرف کاشت را به محیطی مناسب ببرید و با اسپری خوب آبیاری کنید تا آب به بذرها برسد و خاک کاملاً مرطوب شود.

تا قبل از جوانه زدن بذرها نباید اجازه دهید سطح خاک خشک شود، اگر ظرف کاشت را در مقابل آفتاب مستقیم قرار داده‌اید مشکلی نیست ولی باید بیشتر مراقب بود تا خاک رطوبتش را از دست ندهد، چون بذر در عمق کمی کاشته شده که به‌سرعت ممکن است در مقابل آفتاب خشک شود و جوانه بمیرد. بعد از اینکه نشاء چهار برگه شد و رشد کافی کرد آن‌ها را به گلدان اصلی یا باغچه منتقل کنید. اگر می‌خواهید گلدان را در منزل نگه‌داری کنید حتماً باید محیطی پرنور را برایش درنظر بگیرید، پشت پنجره جنوبی با حداقل ۸ ساعت نور در روز ایده آل است، اگر این شرایط را نمی‌توانید فراهم کنید باید از نورهای کمکی (فلورسنت) استفاده کنید برای این کار باید چراغ فلورسنت را در فاصله ۸ تا ۱۰ سانتی‌متری گیاه قرار دهید.

کاشت مستقیم بذر در باغچه

برای کاشت مستقیم بذر اولین نکته که باید به آن توجه نمود دمای محیط کاشت است، برای کاشت مستقیم در گلدان و در منزل در هر فصلی می‌توان اقدام نمود ولی برای کاشت مستقیم در گلدان و فضای باز یا در باغچه باید بعد از گرم شدن هوا و اتمام سرما اقدام به کاشت بذر کرد. دمای محیط کاشت باید ۱۵ تا ۲۵ درجه باشد.

ابتدا کود دامی پوسیده را بر روی بستر باغچه می‌ریزیم و به عمق ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متر زیرورو می‌کنیم تا مخلوط شود سپس اقدام به آبیاری مناسب می‌کنیم تا خاک کاملاً خیس شود بعد از گذشت چند ساعت از آبیاری بذرها را با فاصله ۱۰ تا ۲۰ سانتی‌متر از یکدیگر در عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری قرار می‌دهیم و بر روی آن خاک قرار می‌دهیم. سپس به آرامی اقدام به آبیاری می‌کنیم به‌طوری که بذرها جابجا نشود و منتظر سبز شدن آن‌ها می‌مانیم. تا قبل از جوانه‌زنی خاک هرگز خشک نشود.

گل مینا

کاشت مستقیم بذر در گلدان

برای کاشت مستقیم بذر در گلدان ابتدا مطمئن می‌شویم که ته گلدان سوراخ‌های مناسبی برای خروج آب اضافی دارد سپس به ارتفاع ۴ سانتی‌متر کف آن ماسه درشت می‌ریزیم و سپس گلدان را با ترکیب خاکی که در بالا گفته شد پر می‌کنیم و خوب آبیاری می‌کنیم تا خاک نشست کند و آب از ته گلدان خارج شود. اکنون بذرها را در عمق ۲ برابر طول بذر (حدوداً ۰٫۵ تا ۱ سانتی‌متر) و در فواصل ۵ تا ۱۰ سانتی‌متری می‌کاریم و روی آن را با کمپوست پوسیده یا همان ترکیب خاک اصلی پر می‌کنیم و به آرامی آبیاری می‌کنیم، بهتر است با افشانه یا اسپری آبیاری شود تا بذرها جابجا نشود.

تا قبل از جوانه‌زنی بذرها اجازه ندهید خاک خشک شود و همیشه مرطوب باشد، بعد از جوانه‌زنی بذرها باید گلدان در جای پرنور باشد. اگر اقدام به نگهداری گلدان در آپارتمان می‌کنید باید توجه نمود که میزان نور دریافتی روزانه ۷ تا ۸ ساعت باشد. آبیاری گیاه باید هر چند روز یک بار هنگامی که سطح خاک کمی خشک شد انجام شود. تا قبل از جوانه‌زنی بذرها و در صورتی که هوا خیلی گرم نبود می‌توانید گلدان را با مشما شفاف کاور کنید (بپوشانید) تا با بالا رفتن رطوبت و دما جوانه‌زنی سریع‌تر اتفاق بیفتد.

خواص گل مینا

این گیاه دارای خاصیت دارویی است و در درمان سردردهای میگرنی بسیار مؤثر است. از دانه این گیاه روغن گل مینا یا EPO تهیه کرده در کشورهای اروپایی در داروخانه بنام کپسول اپو به فروش می‌رسد. اپوکپسول حاوی ۲۵۰میلی‌گرم و یا ۵۰۰میلی‌گرم روغن گل مینا است. علاوه بر این مخلوط روغن گل مینا + ویتامین E به نام Efamol و نیز مخلوط روغن گل مینا + روغن ماهی را به نام Marin cap به فروش می‌رسانند. روغن گل مینا حاوی اسیدهای چرب ضروری از نوع اسید لینولئیک (۷۰ درصد) و اسید گامالینوئیک (۹ درصد) است. اسیدهای چرب ضروری برای رشد و تکثیر سلول‌های بدن ضروری هستند. موارد کاربرد داروها عبارت اند از:

در سندرم پیش‌قاعدگی

درمان درد پستان (ماستالژی)

درمان مالتیپل اسکلروز

درمان بی‌اشتهایی و بی‌اشتهایی شدید که در مالیخولیا دیده می‌شود.

درمان اگزمای آتوپیک صبح و شب

پماد آن در آلرژی پوستی و هر نوع تحریک پوستی مفید است.

برای تهیه دمنوش گل مینا با دم کردن یک قاشق چای‌خوری از پودر گیاه در یک استکان آب جوش استفاده شود.

گل مینا به‌طور سنتی برای درمان میگرن به‌عنوان دارویی مطمئن و پیش‌گیرنده مورد استفاده قرار گرفته است، اگر چه گل مینا به‌طور کامل موفق نبود اما امروزه MIG99 سبب پیشرفت و فراهم آوردن ماده‌ای مؤثر در درمان میگرن محسوب می‌شود. آزمایش‌ها بر روی ۱۰۷ بیمار مبتلا به میگرن نشان داد افرادی که به‌طور متناوب ۵ بار در یک ماه مبتلا به سردردهای شدید می‌شوند پس از درمان توسط MIG99 روزانه سه بار به مدت ۱۶ هفته فقط دو بار در ماه مبتلا به این بیماری می‌شوند. محققان در تلاش‌اند خواص دارویی MIG99 را به نحو مطلوبی افزایش دهند.

برای خرید بذر گل مینا و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

گل کوکب

0 گؤروش
یازار:‌

 

کوکب بومی مناطق جنوب شرقی آمریکا و از خانواده کاسنی است. گل کوکب کوهی گیاهی علفی یک‌ساله، دوساله و چندساله که به‌عنوان گیاهی برای مرزبندی باغ مورداستفاده قرار می‌گیرد ارتفاع این گیاه به ۶۰ سانتیمتر نیز می‌رسد. دوران گلدهی گل کوکب کوهی از اوایل تابستان تا اواسط پاییز است و با شروع فصل سرما گلدهی این گیاه به اتمام می‌رسد. کوکب کوهی به رنگ‌های گل کوکب زرد، گل کوکب سفید و نارنجی موجود است.

گل کوکب

کاشت

برای کاشت بذر کوکب در فضای باز باید برطرف شدن دوران یخبندان و رسیدن دمای محیط در طول روز به ۲۰ در جه (دمای درونی خاک به حداقل ۱۰ درجه) صبر کرد و سپس بذرها را با فاصل مناسب از یکدیگر کاشت و روی آن با لایه نازکی از خاک الک شده پوشاند و یا با فشار دادن بذرها به خاک شرایط را برای جوانه‌زنی بذرها فراهم نمود سپس اقدام به آبیاری محل کاشت بذر گل کوکب با استفاده از آبپاش دستی نمود برای اینکه بذرها با آبیاری جابجا نشوند بهتر است از روش غرق آبی استفاده نشود بذرها معمولاً پس از ۵ تا ۱۵ روز شروع به جوانه‌زنی می‌کنند در طول مدت جوانه‌زنی باید رطوبت خاک را حفظ کرد و نیاز به آبیاری روزانه برای حفظ رطوبت خاک داریم.

برای کاشت گل کوکب در داخل منزل و یا گلخانه از ۶ تا ۸ هفته قبل از پایان زمستان نسبت به کاشت بذر در سینی نشا و یا بستر کشت حاوی کمپوست و یا هر گونه خاک سبک و سنی اقدام نمایید سپس بذرها را به آرامی به سطح خاک می‌فشاریم، بذرها برای جوانه‌زنی نیاز به نور دارند سپس بستر کشت را با استفاده از اسپری مرطوب می‌کنیم دمای محیط را بین ۱۸ تا ۲۰ درجه تنظیم کرده و رطوبت خاک را تا پایان دوران جوانه‌زنی بذرها حفظ می‌کنیم معمولاً بذرها بین ۵ تا ۱۵ روز شروع به جوانه‌زنی می‌کنند. (توصیه شده برای ارقام چند ساله برای جوانه‌زنی بذرها، بذرهای کاشته شده را به مدت ۴ هفته در شرایط دمایی حدود ۴ درجه قرار داده شود و سپس دمای محیط را به ۱۸ درجه افزایش دهیم تا بذرها قدرت جوانه‌زنی بیشتری داشته باشند) بعد از ۴ برگی شدن جوانه‌ها می‌توان گیاهان جوان را به گلدان‌های بزرگ‌تری انتقال داد. گیاهان را قبل از انتقال به محیط باز باید به مدت ۱۰ تا ۱۵ روز روزانه ۴ ساعت در شرایط دمایی محیط باز قرار داد تا گیاهان جوان به شرایط دمایی محیط بیرون عادت کنند سپس گیاهان آماده انتقال به محیط باز می‌باشند.

گل کوکب

نحوه نگهداری گل کوکب

قبل از انتقال گیاهان جوان به محیط باز و یا کاشت بذر لازم است خاک محیط کشت به لحاظ زهکشی مناسب آماده کنید گل کوکب کوهی به خاک غنی خوب نیاز ندارد و خاکی در حد متوسط ولی با زهکشی مناسب برای این گیاه بهتر است، قبل از انتقال و یا کاشت بذر خاک را تا عمق ۳۰ سانتیمتری شخم زده تا بافت نرم‌تری پیدا کند برای کاشت گیاهان جوان باید نقطه‌ای آفتابی در باغ را مد نظر قرار داد در صورت عدم تابش کافی نور خورشید گل‌های کوکب کوهی کوچک و فاقد زیبایی کافی می‌باشند سپس گیاهان جوان را به فاصله ۲۰ تا ۳۰ سانتیمتری از یکدیگر کاشته و اقدام به آبیاری می‌نماییم معمولاً کوکب کوهی از تاریخ کاشت بذر پس از ۱۰ تا ۱۲ هفته در صورت فراهم بودن شرایط لازم به گل می‌نشیند.

برای رشد بهتر گیاه اقدام به حذف گل پژمرده اقدام کنید و همچنین حذف بوته‌های کم‌رشد در صورت تراکم بیش‌ازحد می‌تواند به رشد بهتر گیاه کمک کند برای جلوگیری از رشد آفات نیز بهتر است گیاه در منطقه‌ای که از تابش مستقیم نور خورشید و همچنین تهویه مناسب برخوردار باشد قرار گیرد تا از رشد و گسترش آفات بخصوص کپک پودری جلوگیری شود.

گل کوکب

برای خرید بذر گل کوکب و سایر بذر گل ها به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

کدو حلوائی سبز

0 گؤروش
یازار:‌

کدو حلوائی سبز به‌صورت پخته، سرخ‌شده، کباب شده، تهیه سوپ کدو و انواع غذا مورداستفاده قرار می‌گیرد. پوست خارجی این کدو تنبل تیره بوده و دارای خطوط و شیارهای کم عمق و نقاطی پراکنده به رنگ روشن‌تر است. گوشت این کدو به رنگ زرد و نارنجی است و بافت آن شباهت زیادی با سیب‌زمینی دارد. این کدو نسبتاً فضای زیادی را اشغال می‌کند. این کدو شیرین‌مزه است و پوست آن ضخیم و گوشتی است. دانه‌های درون کدو تنبل هم خوراکی هستند. تخمه کدو که از همین دانه‌ها تهیه می‌شود به‌صورت تنقلات به مصرف می‌رسد. همچنین برگ‌های این گیاه و حتی گل آن‌هم مصرف خوراکی دارد. دوره کاشت تا برداشت کدو تنبل از ۸۰ تا ۱۱۰ روز است.

کدو حلوائی سبز

شرایط محیط رشد

بیشتر کدوئیان زراعی برای رشد در دماهای از ۱۸ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد سازگار شده‌اند و کمتر در دماهای پایین‌تر رشد می‌کنند و با یخبندان خسارت می‌بینند و از بین می‌روند. بذر کدو در دمای ۱۲ درجه سانتی‌گراد شروع به جوانه زدن کرده ولی دمای اپتیمم برای جوانه‌زنی ۳۳ تا ۳۴ درجه سانتی‌گراد است. رشد گرده در کدوها در دمای ۸ تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد آغاز می‌شود، به‌عبارت‌دیگر تلقیح این گیاهان برخلاف خیار (۱۴ تا ۱۵ درجه سانتی‌گراد) و طالبی (۱۸ درجه سانتی‌گراد) در دمای پایین نیز انجام می‌گیرد. طول دوره رویش نسبت به انواع مختلف آن متفاوت بوده و بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ روز است. مناطق آفتابی و زمین‌های مرطوب برای کاشت این گیاه بسیار مناسب است (سطح آب زیرزمینی بیش از ۷۵ سانتیمتر). باید توجه داشت که این گیاه در مقایسه با سایر سبزی‌ها بیش‌ازاندازه نسبت به وزش باد حساس است. از این نظر کشت توأم با ذرت شیرین توصیه می‌شود. زمین‌های نیمه سنگین و دارای هوموس کافی برای کشت این گیاه مناسب است. خاک‌های حاصلخیز یا زهکشی خوب با دامنه‌ای از پی اچ ۶٫۵ تا ۷٫۵ بهترین وضعیت برای رشد و باردهی خوب هستند. به علت نیازهای رطوبتی بالای این محصولات خاک‌هایی با ظرفیت نگهداری آب بالا و رطوبت ذخیره شده مناسب بازده محصولات بالایی دارند.

کدو حلوائی سبز

چگونگی کاشت

ابتدا تصمیم بگیرید برای کاشت کدو چه راهی را می‌خواهید انتخاب کنید. برای کاشت کدو دو را وجود دارد: می‌توان از طریق بذر آن را کاشت و یا بوته‌های کوچک و آماده آن را از بیرون تهیه کرد و در زمین کاشت. در زمان کاشت کدو شما می‌توانید بذرها را به‌صورت جوی و پشته‌ای یا به‌صورت خطی بکارید که بستگی به میزان فضای شما دارد.

آماده کردن زمین برای کاشت

قبل از کاشت کدو خاک را با مالچ و کود باغبانی مخلوط کنید تا مواد مغذی برای رشد کدو تأمین شود. pH خاک را آزمون کنید و در صورت لزوم آن را اصلاح کنید. PH مناسب برای رشد کدو ۶ تا ۷.۵ است. اگر PH بیشتر از این مقدار بود مقداری آهک به خاک اضافه کنید تا PH پایین آید و اگر PH پایین بود خاک را با مقداری کود گیاهی مخلوط کنید تا PH به حد مناسب برسد. خاکی که کدو در آن کاشته می‌شود باید زهکشی خوبی داشته باشد. اگر خاک شما زهکشی خوبی ندارد، مقداری شن به خاک اضافه کنید تا به زهکشی خاک کمک کند.

کاشت به‌صورت جوی و پشته‌ای

بعد از گذشت سرما خاک را به‌صورت جوی و پشته‌ای آماده کنید. به صورتی که پشته‌ها به‌اندازه ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر از زمین فاصله داشته باشند و عرض آن‌ها ۳۰ تا ۶۰ سانتی‌متر باشد. فاصله پشته‌ها از هم را باید ۵۰ تا ۱۰۰ سانتی‌متر در نظر گرفت. روی پشته‌ها گودال‌هایی به عمق ۳ سانتی‌متر حفر کنید و در هر گودال ۴ یا ۵ بذر قرار دهید. فاصله گودال‌های کاشت را ۷۵ سانتی‌متر در نظر بگیرید. بعد از این‌که بذرها جوانه زدند و برگ واقعی تشکیل دادند، آن‌ها را تنک کنید و دو یا سه بوته قوی‌تر را نگه‌دارید. شما همچنین می‌توانید ۴ تا ۶ هفته قبل از آخرین سرما، بذر کدو را در خانه بکارید و بعد از این‌که سرما به‌طور کامل رفع شد، بوته‌های کدو را به زمین اصلی منتقل کنید.

کاشت به‌صورت خطی

دانه‌های کدو سبز را می‌توان بعد از رفع سرما در منطقه کاشت. دمای مناسب برای کاشت کدو ۱۳ درجه سانتی‌گراد است. در هر گودال دو یا سه بذر کدو را در عمق ۳ سانتی‌متر با هم بکارید. فاصله گودال‌های کاشت را ۷۵ سانتی‌متر و فاصله ردیف‌ها را ۹۰ سانتی‌متر در نظر بگیرید. بعدازآن که دانه‌ها جوانه زدند و برگ واقعی تشکیل دادند بوته‌ها را تنک کنید.

نکاتی در مورد رشد کدو

زمانی که نهال‌های کدو به وجود آمدند اطراف آن‌ها مالچ اضافه کنید. مالچ باعث حفظ رطوبت خاک می‌شود، همچنین باعث می‌شود دمای زمین ثابت بماند. این دو مورد باعث می‌شوند که گیاه کدو در زمان کوتاه‌تری محصول بدهد و باردهی بیشتری هم داشته باشد. بوته‌های کدو در هر هفته به میزان ۲ اینچ آب نیاز دارند. اگر در منطقه شما بارندگی به‌اندازه کافی انجام نمی‌شود، باید آبیاری دستی انجام دهید. با استفاده از شلنگ آبیاری را در زیر برگ‌ها انجام دهید. آبیاری بارانی ممکن است باعث ایجاد کپک پودری روی برگ‌های کدو شود. زمانی که کدوها کوچک هستند آن‌ها را برداشت کنید زیرا طعم بهتری دارند و اگر برای فروش در بازار کاشت کدو را انجام می‌دهید، معمولاً کدوهای کوچک طرفداران بیشتری دارند و بهتر فروش می‌روند. زمانی که کدوها به‌اندازه ۱۰ سانتی‌متر شدند می‌توانید آن‌ها را برداشت کنید. با استفاده از چاقو کدوها را از بوته جدا کنید.

کدو حلوائی سبز

آفات و بیماری‌ها

تنش رطوبت در اثر شرایط بسیار گرم و خشک تنش‌های غذایی به دلیل کمبود عناصر غذایی می‌تواند موجب از بین رفتن میوه گردد. خسارت برخی آفات از قبیل مگس میوه و غیره می‌تواند میوه‌ها را از بین ببرد. در شرایط مزرعه بوته‌ها کدو ظاهر سالم دارند، خوب رشد می‌کنند، گل می‌دهند اما خیلی از گل‌ها دچار ریزش می‌شوند. میوه‌ها ممکن است به ظاهر شروع به رشد نمایند اما وقتی تلقیح آن‌ها کامل نباشد لذا پس از مدتی زرد شده و از بین می‌روند. گیاهان خانواده کدوئیان مانند خربزه، کدو، هندوانه و غیره بدون گرده‌افشانی قادر به تولید میوه نیستند. شرایط آب‌وهوا از عوامل مهم در موفقیت گرده‌افشانی می‌باشند. رطوبت زیاد موجب چسبیدن گرده‌ها به هم شده و به‌خوبی انتقال پیدا نمی‌کنند. کدوها برای گرده‌افشانی به فعالیت زنبورهای عسل نیاز دارند و زنبورهای عسل در آب‌وهوای ابری، سرد پرواز نمی‌کنند. در ضمن زنبورهای عسل به کاربرد حشره‌کش‌ها در زمان گلدهی حساس هستند و در اثر تأثیر سم از بین می‌روند و درنتیجه گرده‌افشانی به‌خوبی انجام نمی‌گیرد.

گیاهان خانواده کدوئیان تک‌پایه هستند و گل‌های نر و ماده به‌طور جداگانه روی یک بوته ظاهر می‌شوند. ابتدا گل‌های نر باز می‌شوند، به دنبال آن گل‌های ماده باز می‌شوند. فقط زمانی گرده‌افشانی صورت می‌گیرد که گل‌های نر و ماده در یک زمان باز شده باشند. گل ماده فقط به مدت یک روز باز است و بیشتر در ساعات ۹ صبح تا ۴ بعدازظهر دریافت‌کننده گرده است. در طی این مدت یک گل ماده برای دریافت گرده کافی جهت تشکیل یک میوه کامل نیاز به حدود ۱۵ بار بازدید زنبورعسل است. گل‌های تلقیح نشده یا تلقیح ناقص دچار ریزش می‌شوند. موفقیت گرده‌افشانی در آب‌وهوای سرد کاهش می‌یابد. برای انجام موفقیت در گرده‌افشانی تنش‌ها را به حداقل رساند، فاصله بوته‌ها را به‌درستی تنظیم نمود. مدیریت آفت و آبیاری را به‌خوبی انجام داد. مصرف کود ازته به مقدار زیاد موجب رشد رویشی زیاد شده و در نتیجه تشکیل گل کاهش می‌یابد. از کندوهای زنبورعسل در مزرعه کدو استفاده شود و از کاربرد حشره‌کش‌ها در ساعات فعالین زنبورها و گرده‌افشانی بوته‌ها اجتناب گردد.

آبیاری منظم، بخصوص در شرایط خشک لازم است، هر چه میوه‌ها بزرگ‌تر که می‌شوند نیاز آن‌ها به آب بیشتر می‌گردد و درنتیجه رقابت میوه بزرگ و کوچک جهت دریافت آب کافی می‌تواند موجب زرد و ریزش میوه‌های ریز گردد. کاهش تعداد میوه‌های روی یک بوته و رساندن تعداد آن‌ها به یک یا دو عدد روی یک بوته یا ساقه موجب بزرگ‌تر شدن میوه می‌گردد. برخی از عوامل موجب زرد شدن و ریزش میوه و یا از بین رفتن آن در بوته‌های کدو می‌شوند. تنش رطوبت در اثر شرایط بسیار گرم و خشک، تنش‌های غذایی به دلیل کمبود عناصر غذایی می‌تواند موجب از بین رفتن میوه گردد. خسارت برخی آفات از قبیل مگس میوه و غیره می‌تواند میوه‌ها را از بین ببرد. کمبود کلسیم می‌تواند سبب پوسیدگی گلگاه، زرد شدن میوه کوچک و ریزش میوه گردد و دماهای بالا، تنش آب و استفاده زیاد از کودهای ازته و پتاسه می‌تواند مانع جذب کلسیم توسط گیاه از خاک شوند. در مورد رفع برخی کمبودهای عناصر غذایی بخصوص عناصر کلسیم و بور کودهای ذیل جهت تقویت رشد بوته‌های کدو و جلوگیری از ریزش گل و میوه توصیه می‌شود. تکنوکل آمینو که ۱۰ درصد کلسیم و ۰.۲ درصد عنصر بور دارد. کود مایع کلسان که ۳۵ درصد کلسیم دارد. کود مایع بوران که ۱۰ درصد بور دارد.

آبیاری

کدوها به آب زیاد برای حداکثر رشد خود و میوه‌ها نیاز دارند. اگرچه تا حدودی به خشکی متحمل هستند اما آبیاری منظم در طی فصل خشک برای دست‌یابی به عملکرد زیادتر توصیه می‌شود. آبیاری بیش‌ازحد و ایجاد خفگی خفیف در ریشه‌ها نیز موجب زرد و از بین رفتن میوه‌های کوچک می‌گردد. مزرعه را به‌صورت شیاری به فاصله هر ۱۰-۷ روز به بسته به بافت خاک به‌ویژه در طی مراحل مهم رشد نظیر زمان کاشت، مرحله رشد رویشی، گلدهی و مراحل اولیه میوه دهی آبیاری کنید. در ضمن استفاده از بادشکن‌ها به‌صورت دائمی و موقتی می‌تواند به کاهش هدرروی آب و خسارت باد به گل‌ها و میوه‌های جوان و ساقه‌ها کمک نماید کاهش سرعت باد به فعالیت زنبورهای عسل کمک می‌نماید.

خواص دارویی و درمانی

کدو حلوایی، سینه را نرم و اخلاط و سرفه را آسان می‌کند. اگر کدوحلوایی را پخته و به‌صورت کرم به‌صورت بمالید و نیم ساعت صبر کنید، رنگ چهره و رخسار باز شده و صورت براق و زیبا می‌شود، خوردن کدو موجب برطرف شدن غم و اندوه است. کدو برای درمان قولنج مفید است. مغز را تقویت می‌کند. روغن تخمه کدو برای تسکین درد بواسیر بسیار مفید است. خوردن کدو باعث تجدیدقوای جسمی و روحی بدن و موجب استحکام بافت‌های بدن می‌شود. طبع کدو سرد است، صفرا را تسکین می‌دهد، شیره تخم کدو یبوست را برطرف می‌کند لذا باید صبح ناشتا یک فنجان از آن میل شود، ابن‌سینا کدو را برای رفع سرد درد و رفع بی‌خوابی و درمان خستگی اعصاب تجویز می‌کرد. برای مبتلایان به سنگینی معده و اسهال، گوشت کدو را تکه‌تکه کنید و در یک لیتر آن‌قدر بجوشانید تا نصف آب بخار شود و پس از صاف کردن آب آن را بگیرید و با مقداری شکر آن را شیرین کرده و هر وقت مایل بودید آن را مصرف کنید، آب کدویی که به این صورت به دست می‌آید برای تسکین درد بواسیر مؤثر است لذا نوشیدن سه بار در روز از آب کدو تجویز شده است.

از خواص کدو این که کمپوت کدو مخلوط با سیب از غذاهای مفید برای بیماران مبتلا به ورم پروستات است، آب کدو پخته ادرارآور بوده و برای رفع اختلالات کلیه و مثانه مفید است، کوبیده کدو برای درد سر و درد شقیقه بسیار سودمند است، مرهم کدو حلوایی برای درمان دمل مفید است. مربای کدو تقویت‌کننده بدن و اعصاب است. ترشی کدو اشتهاآور و هضم‌کننده غذا است. کدو حلوایی را پخته و به‌صورت مرهم برای رفع ورم و التهاب در محل قرار می‌دهند، قرقره با آب کدوی پخته برای درمان گلودرد مفید است، سوخته شده پوست کدو برای بند آوردن خون اثر معجزه‌آسا و بسیار سریعی دارد به‌طوری‌که فوراً خونریزی را بند می‌آورد و دو لبه زخم را به هم می‌چسباند و سوزش و ناراحتی زخم را خیلی زود تسکین می‌دهد.

برای خرید بذر کدو به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop/

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
سه شنبه 16 شهریور 1400
بؤلوملر :

آشنایی با کلات روی

0 گؤروش
یازار:‌

اگرچه روی یکی از عناصر غذایی کم مصرف بوده و به مقدار اندکی موردنیاز گیاهان است، اما کمبود روی در نقاط مختلف جهان بسیار رایج است. بیش از ۶۰ درصد اراضی کشاورزی ایران به دلیل آهکی یا قلیایی بودن خاک‌ها، دچار کمبود شدید روی هستند لذا با افت ۵۰ درصدی محصول مواجه می‌باشند. روی (Zn) به‌عنوان عنصر ضروری در فعالیت آنزیم‌های گیاهی، مؤثر در نقل‌وانتقال عناصر، ماده اصلی سازنده اسید آمینه تریپتوفان و هورمون اکسین است. کمبود آن موجب کاهش شدید رشد رویشی و عامل ریز برگی (جارویی شدن) می‌گردد. به‌طورکلی، ساخت پروتئین‌ها، تنظیم‌های فعالیت هورمون‌ها و تولید انرژی در گیاهان تحت تأثیر عنصر روی می‌باشد. بسیاری از گیاهان به‌ویژه مرکبات، سیب، انگور، دانه‌های روغنی، حبوبات، ذرت و برنج به کمبود روی بسیار حساس می‌باشند.

کلات روی

کلات روی، این محصول با جلوگیری از بروز کمبود عنصر روی موجب افزایش سنتز پروتئین و افزایش رشد گیاه، کاهش PH آب مصرفی در صورت بالا بودن PH می‌شود. در زمان فقر این عنصر در خاک یا افزایش بیش از اندازه کلسیم، آهن و فسفر که سبب اختلال در جذب آن می‌شوند، قابل توصیه است. این عنصر در تولید اکسین و سایر هورمون‌ها و آنزیم‌های گیاهی مؤثر است. به‌طورکلی ساخت پروتئین‌ها، تنظیم‌های فعالیت هورمون‌ها و تولید انرژی در گیاهان تحت تأثیر عنصر روی است. گیاهانی همچون لوبیاها، ذرت، سورگون، پیاز، مرکبات، برنج و هلو بیشتر نیاز به روی دارند. کلات روی نقش کلیدی در رشد گیاهان بر عهده دارد. هورمون اکسین، هورمون محرک رشد گیاه است که نقش محوری در تنظیم فرآیندهای مختلف فیزیولوژی از جمله ریشه‌زایی، به‌ویژه ریشه‌های فرعی و همچنین بخش هوایی بر عهده دارد. پیش ساز تولید هورمون اکسین تریپتوفان است که کلات روی نقش مستقیمی در تولید تریپتوفان بر عهده دارد و از این طریق در رشد اندام‌های هوایی و زیرزمینی گیاهان، نقش اصلی بر عهده دارد.

شدت واکنش گیاهان به عنصر روی متفاوت است که در این بین، به‌طور واضح، برنج، لوبیا و ذرت به‌عنوان حساس‌ترین گیاهان در برابر کمبود روی شناخته شده‌اند. از سوی دیگر امروزه آفات و بیماری‌ها تهدید جدی برای امنیت غذایی محسوب می‌شوند و خسارت‌های جبران‌ناپذیری بر روی عملکرد محصولات ایجاد می‌کنند که با تغییرات جوی، این خسارات احتمالی تشدید می‌گردد. کلات روی نقش بسیار مهمی در تقویت و توسعه سیستم ایمنی گیاهان در برابر این آفات و امراض بازی می‌کند. علاوه بر تنش‌های زنده، تنش‌های غیرزنده مانند سرمازدگی نیز یکی دیگر از عوامل خسارت زا برای محصولات زراعی و باغی می‌باشد که در اینجا نیز نقش عنصر روی موجود در کلات روی در کنترل این عوامل استرس‌زا قطعی می‌باشد. کلات روی به دلیل درصد بالای این عنصر، علاوه بر رفع مشکلات ناشی از کمبود روی در گیاه، به دلیل تأثیرگذاری در فرایند گلدهی و مقاومت در برابر استرس‌های محیطی و زنده، باعث افزایش عملکرد محصول می‌گردد.

کلات روی

اثرات کلات روی

۱- جلوگیری و اصلاح کمبود روی.

۲- استفاده از کلات روی برای افزایش رشد گیاه، ارتقاء ایمنی گیاهان در برابر بیماری و شرایط نامطلوب محیط طبیعی

۳- قابلیت استفاده از کلات روی برای افزایش رشد و طعم و رنگ میوه، کمک به افزایش تجمع شیرینی میوه و بهبود کیفیت محصول.

۴- قابل‌استفاده بودن کلات روی برای تقویت جذب فلز، جلوگیری از زردی و ریزش برگ‌ها

۵- استفاده از کلات روی برای تقویت فرآیند فتوسنتز، سنتز پروتئین و تثبیت نیتروژن در گیاهان.

۶- قابل استفاده بودن کلات روی برای به‌صورت محلول‌پاشی و با آب آبیاری (قطره‌ای یا بارانی)

۷- قابلیت مصرف کلات روی در تمامی کشته‌ای زراعی، باغی و گلخانه‌ای

روش استفاده

اصولی‌ترین و مؤثرترین روش استفاده از کلات روی برای برطرف شدن کمبود روی و منگنز در گیاه، محلول‌پاشی شاخ و برگ گیاهان و جذب از طریق برگ و ساقه‌های جوان است، برای غنی‌سازی خاک و محیط کشت گیاه و برای تأمین تدریجی روی و منگنز از روش آبیاری نیز می‌توان استفاده نمود.

کلات روی

برای خرید کلات روی و سایر انواع کودها و دیگر محصولات کشاورزی به فروشگاه بذر ظرافت مراجعه فرمایید.

همچنین از راه‌های زیر نیز می‌توانید محصولات ما را ملاحظه و خرید نمایید:

۱- مراجعه به صفحه اینستاگرامی به آدرس:

https://www.instagram.com/zerafat_shop/

https://www.instagram.com/zerafat.shop

۲- مراجعه به کانال تلگرامی به آدرس:

https://t.me/zerafat_shop

۳- تماس با شماره موبایل: ۰۹۱۳۵۵۵۵۹۳۳

آردینی اوخو
دوشنبه 15 شهریور 1400
بؤلوملر :